Weekblad Gilze en Rijen, woensdag 25 maart 2020

 

Fietsen in Midden-Brabant tijdens de crisis

Het is een spannende vraag: biedt fietsen extra bescherming tegen het Coronavirus?Zeker nu de overheid alleen nog maar van ons vraagt afstand 1,5 meter van elkaar te houden, kunnen we Social Distancing in praktijk brengen. Hoe? op de fiets door Brabant toeren, dat maakt je longen sterker, en zo concludeerde de Duitse overheid op die manier kun je anderen ook niet besmetten.
Afgelopen week reden veel fietsers langs het gesloten zwembad den Butter, en niemand liet zich weerhouden om met zijn of haar elektrische fiets in hoog tempo langs de Margrieten te rijden. Bij een dergelijke mobiliteit daalt het risico op besmetting. We moeten dan wel bussen en treinen vermijden, niet voor niets dat het OV minder treinen gaat inzetten, want de treinreiziger realiseert zich wel dat er alles aan gedaan moet worden om het risico op infectie te verlagen. Het Coronavirus wordt voornamelijk, althans dat nemen de experts op dit moment aan, overgedragen door microdruppels. Virologen achten de kans klein dat je tijdens het fietsen deze microdruppels zult inademen. Je blijft op afstand van elkaar en je raakt ook minder oppervlakken aan. De Coronaziekteverwekker kan volgens onderzoek wel negen dagen overleven op oppervlakken. Hoewel we op dit moment niet weten of dat ook echt het geval is. We weten eigenlijk heel weinig van het virus. Er is gewoonweg nog te weinig research naar gedaan. Vandaar dat openbaar vervoer het nodige risico met zich meebrengt. Volgens veel specialisten heeft fietsen op ons een gunstige uitwerking: goed voor diabetici, goed voor een lagere bloeddruk, en goed voor mensen die last hebben van hart-en vaatziekten. Wat wil je nog meer? Viroloog Michael Barczok zegt dat het de perfecte vorm van zelfbescherming is.
Het is te hopen dat we niet overgaan tot een totale ‘lockdown’, want dan blijft het bij de hometrainer.

Groen Gilze en Rijen zag dat de lente veel Rijenaren naar buiten lokte. Als we Covid-19 willen verslaan, dan zullen we in goede conditie moeten zijn. Dus kies je eigen Midden-Brabantroute om flink in je eentje te trainen. Kan dat niet, dan wordt het wandelen. De bankjes onderweg zijn lang genoeg om met z’n tweeën anderhalve meter van elkaar uit te rusten en nieuwe energie op te doen. Mooie gelegenheid om virusbescherming op te bouwen.

Succes.