Het autotunnelsyndroom van de VVD

 

Als lokale vroemmm, vroemmm-partij, kiest de VVD voor de meest onveilige optie om de Spoorzone op te knappen. Een autotunnel waarin fietsers te gast zijn. Niet alleen de VVD, maar ook Gemeentebelang CDA en Kern75 scharen zich achter het verwoestende neoliberale virus. De coalitiepartners pruttelen nog wat over vrijheid, rentmeesterschap en eigenbelang, maar meer valt er niet te destilleren uit het 0.0-coalitieprogramma.

Het lokale partijprogramma van de VVD schrijft monter: ‘Dit doen we door onder meer te strijden voor lage lasten, fijne buurten en een veilige gemeente.’ Of de neoliberalen dat echt nastreven, is de vraag. De door verkeerspalen bewaakte villawijk Atalanta is zeker een fijne buurt, laatst nog een ontmanteling van een illegaal gokbedrijf gezien, maar dat was een incident, zullen we maar zeggen. En oh ja, een veilige gemeente! Kernpunt van verschil over de Spoorzone tussen de politieke partijen draait om veiligheid van fietsers en voetgangers versus een derde ‘onderdoorgang’ voor auto’s die op nog geen drie kilometer afstand van elkaar liggen. Het is altijd goed dat je weet wat zo’n ‘strijdende’ partij precies denkt. En even verderop schrijft VVD Fractie voorzitter Hans Rutten op de website: “ Zo’n onderdoorgang moet voor alle gebruikers, inclusief de hulpdiensten (brandweer, politie, ambulance) een verkeersveilige en optimale verbinding tussen noord en zuid creëren en aansluiten op een autoluw centrum van Rijen. Hiervoor zijn ook maatregelen gepland die de tunnel alleen toegankelijk maken voor lokaal verkeer”. Een wat vreemde gedachte dat zo’n dure autotunnel moet aansluiten op een ‘autoluw centrum’, en enkel bedoeld is voor ‘lokaal verkeer’. Stel je het even voor: autoverkeer komend vanuit de Julianastraat, rijdend in een tunnelbak die stijl omhoog moet, en nog maar 100 meter afstand kent tot het kruispunt bij de Constance Gerlingsstraat. Wat doet u als automobilist: juist ja, gas geven! Nee, dat is niet gevaarlijk zeggen de ‘gerenommeerde bureaus’ die Dols en Diepstraten geadviseerd hebben.

De opdrachtgever van dat onderzoek is de kongsi van VVD en CDA geweest. In een onderonsje bij de Heeren Van Rijen hebben de politici Dols en Vermorken in een ruim vergezicht op het spoor (daar kunnen we appartementen laten bouwen) het met elkaar afgesproken: jij je autotunnel en ik die appartementen. In een van de laatste digitale vergaderingen van de commissie Ruimte ging het alleen maar over de toekomstige parkeerplaatsen bij het station. Prachtig die Spoorzone midden in Gilze-Rijenbreuk, maar in feite sprak men over het creëren van een ruimtelijke wanorde. Aangewakkerd door het VVD-autotunnelsyndroom zit Rijen straks opgescheept met een Noord-Zuid verbinding die niet past in de snel veranderende maatschappelijke omstandigheden, waarin personenauto’s en fietsers een andere vervoersrol zullen gaan vervullen. Voor veel inwoners van Rijen-Zuid hoeft die autotunnel niet, die bewoners hebben het oude denken al lang achter zich gelaten.

\Een 'autoluwe' onderdoorgang in Rijen is de farce van het verkiezingsjaar 2022. Heeft u vragen of opmerkingen voor Groen Gilze en Rijen? Neem dan contact met ons op via Info@groengilzerijen.nl