Weekblad Gilze en Rijen, woensdag 27 mei 2020

 

Gemeente moet leren van lokale ondernemers!

Verstandige Gilze-en-Rijense ondernemers hebben inventief gereageerd op de plotselinge veranderende economische omstandigheden. Als je midden n de Brabantse brandhaard van het Coronavirus een bedrijf runt, komt het immers aan op ondernemerschap.

Kim en Stephan verzorgen internationale educatie. Ze hebben hun bedrijf gevestigd in de “voormalige Ericsson”. Ze hebben contacten over heel de wereld. Hun bedrijf voorziet in de internationale behoefte aan inzicht in datacommunicatie. En dan, als een donderslag bij heldere hemel, is daar de lock down. Passagiersvliegtuigen worden op niet-gebruikte landingsbanen geparkeerd, je klanten mailen dat ze niet kunnen komen. De colleges, de informatiebijeenkomsten, kunnen niet meer plaatsvinden. De presentatieruimten, prachtig en sfeervol ingericht, staan leeg.

Als zelfstandig ondernemer ga je dan op zoek naar alternatieven: Van waaruit kunnen we ons bedrijf doorzetten? Op welke manier houden wij de kandidaten, die komen om een diploma te halen, geïnteresseerd in de cursus die gegeven zou worden? Thuiswerken wordt de norm, zegt overheid. Dus je verplaatst je faciliteiten, onder andere een studio naar de zolder van je eigen huis. In een razendsnel tempo breng je de overige bedrijfsmiddelen onder handbereik.

Kim en Stephan zijn nu al twee à drie maanden bezig om ervoor te zorgen dat hun bedrijf door kan gaan. Ze moeten het open zien te houden op een slimme digitale manier. In nog geen tien jaar tijd hebben zij een bloeiende gespecialiseerde hbo-opleiding opgebouwd. Zonder hulp van de overheid passen zij hun bedrijfsvorm nu aan. De economische omstandigheden zijn zo ongewoon, dat het aankomt op creativiteit, kennis en doorzettingsvermogen. Natuurlijk zijn zij zich bewust van de naderende zware recessie, maar het solide business-model dat ze hanteren garandeert spreiding van risico’s. Daarnaast is de belangrijkheid van de sector - IT-advisering - een houvast voor de toekomst.

Niet alleen Kim en Stephan hanteren een bedrijfsmodel dat zolang mogelijk buiten de stroperige regelingen van de overheid wil blijven. Familiebedrijven reserveren altijd al in goede tijden een appeltje voor de dorst. Door die reserves in deze moeilijke tijden aan te wenden kunnen zij in eerste instantie zelfstandig blijven opereren. Ook in het zwaar getroffen Engeland - ze moesten zo nodig uit de EU - kijken bedrijven wat afwachtend aan tegen al de overheidsmaatregelen. Een paar weken geleden zei een Engelse tuinarchitect het heel kernachtig: ‘Ik moet geld verdienen voor mijn gezin en wil niet aan het infuus van de staat liggen.’

Nu laten ook de economen van zich horen. Even zijn niet alleen microbiologen en zorgmedewerkers aan het woord. Economen willen weten wat de langetermijneffecten van de pandemie Covid-19 zijn. De wereld zal er anders uit gaan zien. Volgens de directeur van het Centraal Bureau voor de Statistiek staan we ‘aan de vooravond van de grootste economische crisis sinds de Tweede Wereldoorlog’. Veel mensen geloven dat helaas nog niet. In het lokale gemeentelijke beleid is zelfs nog niets van dat besef doorgedrongen.

In Gilze en Rijen hebben we het afgelopen jaar een coalitie aan het werk gezien die economisch aanstuurt op een faillissement. De gemeente loopt een grote kans onder curatele te worden gesteld. Er worden grote bedragen genoemd. De tonnen vliegen je om de oren: telkens is er vertraging, telkens is er geld tekort en telkens moet men reserves aanspreken. Er is echter geen enkele coalitiepartij die laat blijken enige financiële verantwoordelijkheid daarvoor te willen dragen. Neem de centrumplannen: geld erbij! Neem de Boodschap: geld erbij! Neem de Spoorzone: geld erbij! Neem de wachtgeldregeling voor de wethouders: geld erbij. En zo zijn er nog een aantal projecten die aan de onverantwoorde ambities van de coalitie ten onder aan het gaan zijn.

Kim en Stephan werken met beleid aan hun onderneming! Onze gemeentelijke overheid heeft echter nauwelijks of geen visie en schuift de problemen vooruit. De strategie is: na ons de zondvloed. Het wordt tijd dat onze bestuurders eens in de spiegel kijken, of zich gaan spiegelen aan onze echte ondernemers.