.

 

Een spoorramp in de maak

De gemeente koerst af op een ramp rondom het stationsgebied in Rijen. Het spoortunnelproject wordt steeds duurder en de gemeentelijke tekorten worden steeds groter. Bovendien is nog steeds niet uitgezocht of de plannen wel uitgevoerd kunnen worden. Er is geen rekening gehouden met een reëel risico op instortingsgevaar van panden door de aanleg van de autotunnel. Alle partijen willen een toekomstbestendig stationsgebied. Maar de verschillen over wat er moet gebeuren zijn groot.

Autotunnel voor fietsers?
De coalitiepartijen, met Kern75 en VVD voorop, willen per se een tunnel waar auto’s doorheen kunnen. Daardoor wordt die tunnel heel diep. En omdat er in de breedte geen ruimte is, moeten fietsers door diezelfde tunnel. Dat betekent dat de fietsers door een tunnelbak moeten fietsen die steiler is dan het autogedeelte van de Generaal-Maczektunnel. Kunt u zich dat voorstellen?
Ook voor wie te voet wil, zijn er problemen. Na realisatie van de huidige plannen voor het stationsgebied kun je bij de Julianastraat het spoor niet meer oversteken. Voetgangers kunnen alleen gebruik maken van een lange steile trap om onder het spoor door te komen, of ze gaan twee keer met een kleine lift via het perron. Het resultaat is dat het vrijwel onmogelijk wordt voor mensen met kinderwagens, mensen die slecht ter been zijn en fietsers om van noord naar zuid en omgekeerd te kunnen reizen, behalve als je met de auto gaat. Maar het gemeentelijk beleid was juist om het autoverkeer verminderen. En terecht, want fietsen en wandelen zijn goed voor je gezondheid en geven geen luchtvervuiling.

Bodemproblemen
Dan is er nog iets vreemd met de bodem. Er zit een breuk in de grondlagen (de Gilze-Rijen breuk) waardoor grondwaterstromingen worden beïnvloed. Bij zo’n breuk kan de grond een soort soep worden. Dit is heel recent nog ervaren bij de bouw van basisschool de Wildschut. Door de bouw van de tunnel kan niet alleen de tunnel zelf gaan wegzakken, maar ook de gebouwen in de omgeving ervan. Dit zijn hele grote veiligheidsrisico’s en zoiets kan een enorme kostenpost worden. En in de huidige plannen wordt hier totaal geen rekening mee gehouden!

Financiën lopen uit de hand
Oud-wethouder Dolls was helder bij het begin van dit project: “Het gaat ons maximaal 10 miljoen euro kosten en we nemen geen risico’s voor schade bij de aanleg.” Inmiddels wordt er gesproken over aanlegkosten van minimaal 12 miljoen euro, daarbovenop nog ambtelijke kosten, en een gedeeld risico van 33% voor bij de aanleg. Dit kan de gemeente Gilze en Rijen niet betalen. De reserves zijn op, het college leent zich suf en de tekorten nemen toe.

Veiliger, kleiner en goedkoper
Groen Gilze en Rijen is van mening dat het beter kan: vergeet die autotunnel en leg de focus op een veilige oversteek van voetgangers en fietsers. Dan kan de tunnel kleiner en minder diep worden aangelegd. Dat is veiliger, goedkoper en we lopen nauwelijks risico’s op schade.
Als niet snel hiervoor gekozen wordt, zit Rijen met een beetje pech straks met een diep zwart gat in het dorp en in de financiën.