.

 

CDA, VVD, Gemeentebelang en Kern75 slopen Rijen

De geplande kaalslag in de Spoorzone wordt door een van onze wethouders in BNdeStem aangeduid als een ‘grote metamorfose’. Nou, dat is dan nog zachtjes uitgedrukt! De Rijense spoorzone wordt gesloopt! En daarmee worden miljoenen over de balk gesmeten!

Straks zijn we 60 miljoen kwijt, waarvan Gilze en Rijen er minstens 20 miljoen moet ophoesten. Iedere memo over de Spoorzone doet de bijdrage met een miljoen toenemen. En dat alles voor een project dat het dorp Rijen verandert in een kern met een spoorlijntunnelsyndroom. Straks is station Gilze-Rijen een bezienswaardigheid à la Madurodam waar lege treintjes rijden. Bij de NS en ProRail zullen ze zich wel even achter hun oren krabben. Daar denken ze nu: Is het nu niet beter om te gaan investeren in fietspaden langs de rails dan in stations die wellicht gedoemd zijn opgeheven te worden?

Het openbaar vervoer met treinen en bussen staat sinds het begin van de Coronaviruspandemie onder druk. Misschien is het wel een achterhaald concept, waarvan de toegang niet zo openbaar meer kan zijn. Wie mag er de komende jaren nog gebruik maken van dit openbaar vervoersmiddel? Ben je boven de 65? Vergeet het dan maar, je kortingskaart verdwijnt sowieso. Ben je studerend? Dan moet je op je e-bike naar Tilburg of Breda. Ben je zwak, ziek of misselijk, of heb je hooikoorts? Het openbaar vervoer weigert je dan mee te nemen.

Dus is het tijd om na te denken over nutteloze, niet duurzame investeringen. Wat heb je aan drie tunnels op een afstand van nog geen drie kilometer. Een ligt er al: de Generaal Maczektunnel. Nummer twee, de Vijf Eiken-tunnel ligt op de tekentafel. En dan is er nog het door het college en de coalitie bedachte gedrocht dat gepland is voor de Julianastraat en Stationsstraat. Typisch een plan van megalomane bestuurders: een autotunnel midden in het dorp, een duur project, niet passend en overbodig.

De verbinding in het openbaar spoorwegvervoer tussen Breda en Tilburg dateert nog uit 1863. De stopplaats Dorst werd in 1930 opgeheven. Dat station Gilze-Rijen nog bestaat, is vooral te danken aan de vliegbasis Gilze-Rijen. Over enkele jaren zal echter ook station Gilze-Rijen verdwijnen. En dan kan het nieuwe college meteen melden dat de gemeente Gilze en Rijen vrijwel failliet is. Men geeft meestal niet af op vorige colleges, maar helder zal zijn dat de voorgangers geen recessie wilden erkennen: ze leenden zich te pletter!

Het college, ‘onze’ coalitie, danst op een vulkaan, de decadentie viert hoogtij. De gemeente zit straks in haar maag met de opgekochte huizen die oorspronkelijk zouden moeten verdwijnen voor de strop die Spoorzone heet. Alleen brasserie De Heeren van Rijen - het voormalige Stationskoffiehuis - staat nog te pronken in zijn oude glorie.