Weekblad Gilze en Rijen, 15 juni 2022;

 Mangaan, chroom, kobalt, koper, aluminium, grafiet, lithium, palladium, iridium en andere zeldzame aardmetalen, zijn noodzakelijke grondstoffen om de energietransitie mogelijk te maken. Maar je raadt het al: in Gilze en Rijen zijn ze niet te vinden.

 Toch bepalen ze steeds meer een groot gedeelte van ons leven. Wie straks in elektrische auto’s wil rijden of hele wijken van elektriciteit wil voorzien, ontkomt er niet aan na te denken over de beperkte beschikbaarheid. Bovengenoemde grondstoffen komen uit China, Afrikaanse en Latijns-Amerikaanse landen. Ver weg en buiten ons blikveld. Maar om met groene technologie (zon en wind) energie te produceren zijn al die grondstoffen in grote hoeveelheden nodig.

Economie en schaarse grondstoffen

GGR schrijft vaak over de speerpunten van ons partijprogramma: natuur, milieu, economie en gezondheid. Een voorbeeld van de economische relatie tussen natuur, economie en gezondheid, wordt zichtbaar in het gebruik van het edelmetaal Palladium. ‘Nooit van gehoord’ zou een veel voorkomende reactie kunnen zijn. De gemiddelde prijs van Palladium is enorm opgelopen: van 695 dollar in 2015 tot 2100 dollar in 2020 per 31,1 gram. De wereldspelers Er zijn drie grootste mijnbouwbedrijven die palladium produceren. Het ‘Russische Nornikel’, ‘Impala Platinum’ en ‘Anglo American Platinum’ Ook nooit van gehoord, denken wij dan. In 2020 was het ‘Russische Nornikel’ veruit de grootste aanbieder met een wereldwijd marktaandeel van 44%. De twee andere aanbieders hebben allebei ongeveer 15% ieder. Gezamenlijk hebben ze 75% van alle Palladium in handen. 80% van dit edelmetaal wordt gebruikt voor het produceren van katalysatoren die in auto’s zitten. 

De uitlaat van je auto

Zo ver ligt het gebruik van palladium niet van je huis. De meeste auto’s die we momenteel gebruiken bezitten een katalysator. Het is een onderdeel van het uitlaatsysteem dat na de motor onder de auto zit. De schadelijke uitlaatgassen die langs de katalysator gaan, worden omgezet in koolstofdioxide, stikstof en waterdamp. In de katalysator zit een keramische blok dat honinggraatachtige doorgangen heeft. Het honingraatblok van een katalysator is geïmpregneerd met een combinatie van Platina en Rhodium, of met Palladium. Deze edelmetalen zorgen voor een chemische reactie zodat de schadelijke stoffen uit de uitlaatgassen worden omgezet in koolstofdioxide, stikstof en water. In theorie verlaten de gezuiverde uitlaatgassen je knalpot. Ze zijn duur, maar effectief voordat we overgestapt zijn op elektrische voertuigen. Niet voor niets worden ze (helaas) in grote getale gestolen. Vanuit een ander perspectief heeft het gebruik van katalysatoren wel degelijk een positieve bijdrage geleverd aan onze gezondheid.

Wij, van GGR, hopen dat toekomstige innovatieve technologieën die relatie tussen natuur, milieu, gezondheid en economie weten te respecteren. Vragen of opmerkingen? mail ons via Info@groengilzerijen.nl

Hits: 131