Weekblad Gilze en Rijen, 14 oktober 2020

Twee weken geleden schreven wij over de snelfietsroute tussen Breda en Tilburg.
Daarin meldden we al dat het plan van wethouder Van Veen (Kern75) duurder is dan noodzakelijk. Maar het blijkt ook nog eens een hindernisparcours te worden en de aanwonenden zijn te laat geïnformeerd. Hoewel de aanwonenden aan de route nog van niets wisten, is een deel van de snelfietsroute al wel aanbesteed.

Inmiddels wordt er steeds meer bekend over de snelfietsroute die door Rijen heen gaat lopen. Daarvoor moesten we wel zelf op zoek, want de wethouder deelt niet graag informatie. Gelukkig is via internet een hoop te vinden.

Westelijk deel van de route

Laten we eerst eens inzoomen op het westelijk deel van de route, vanaf station Gilze-Rijen richting Breda. Vanaf het station loopt de route tussen het spoor en CurTec door en gaat met een brug over de Oosterhoutseweg (N631), zie rode lijn op bijgevoegde tekening. Vervolgens gaat het rechtsaf en parallel aan de weg naar beneden, om met een haarspeldbocht van 180 graden (in de oranje cirkel op de tekening) onder het spoor de route te vervolgen naar de Broodbaan. En dat met een hellingspercentage van 5,2%. Dit is, om het maar te vergelijken, steiler dan het autogedeelte van de Generaal Maczectunnel.

U zult nu waarschijnlijk denken: ‘dat is dan toch geen snelfietsroute meer?’ Dat klopt. Officieel is dat ook geen snelfietsroute. Maar we hebben hier wel met een eigenwijze wethouder te maken die, niet gehinderd door enige kennis van zaken, graag haar zin door drukt en niet wil luisteren naar anderen. Dat zien we wel op meer dossiers, zoals het Raadhuisplein in Rijen of de ruzie met de onderwijsdirecteuren.

Knelpunt Venneweg

Ook het oostelijk deel van de snelfietsroute heeft een aantal knelpunten. Dit deel van de route gaat van het station Gilze Rijen richting Tilburg, via de Venneweg en over de Generaal Maczektunnel. Het eerste probleem ontstaat bij het station: daar komen verschillende verkeersstromingen bij elkaar (voetgangers, fietsers, bussen en taxi’s). Hoe ze deze stromingen veilig willen scheiden is nog niet bekend.

Het tweede probleem is de Venneweg. Deze weg is te smal voor een snelfietsroute, er staan paaltjes, lopen veel mensen met honden, er parkeren auto’s en vrachtwagens staan te laden en lossen. Allemaal obstakels die niet thuishoren op een snelfietsroute en het onveilig maken. Bovendien werden de inwoners van de Venneweg te laat geïnformeerd. Pas twee weken geleden kregen de bewoners een brief, met daarin de definitieve plannen. Daarover ontstond reuring, omdat op de tekening bleek dat bij een aantal aanwonenden van de Venneweg een deel van de voortuin opgeofferd zou worden voor de snelfietsroute. Ze wisten van niets! Toen de projectleider op verzoek van de bewoners polshoogte kwam nemen, vertelde de projectleider aan de bezorgde inwoners dat de route inmiddels zou vastliggen en dat de werkzaamheden al zijn aanbesteed. De bewoners van de Venneweg zijn dan ook woest op de wethouder. Ze vrezen ongelukken en gedoe in hun straat.

Salamitactiek
Maar … de wethouder legt komende week alleen het westelijke tracé voor aan de raad, het gedeelte richting Breda rondom CurTec. De kruising met de N631 (haarspeldbocht en steile helling) volgt later. En voor het oostelijke gedeelte, via de Venneweg richting Tilburg, zou “besluitvorming al hebben plaatsgevonden”. Maar toen het in juli 2018 over dit plan gesproken werd, heeft de raad alleen een voorkeursvariant aangegeven en vertelde de wethouder zelf dat er nog van alles onderzocht moest worden en er niets vast lag.

Dus waarom wordt het plan in kleine stukjes gehakt en ligt plotseling één deel wel vast, en moeten andere delen op verschillende momenten vastgesteld worden? Hoe kun je over één deeltraject een goed besluit nemen, als er voor een ander deeltraject nog van alles onderzocht wordt? Dit is een salamitactiek, die ook bij de spoortunnel aan de Julianastraat in Rijen wordt toegepast. Het voelt als doordrukken van een slecht plan.

Alternatieve route
Wat nog gekker in dit verhaal is, is dat we er achter zijn gekomen dat er door de provincie een alternatieve fietsroute wordt aangelegd! Vanuit Breda loopt die langs de N282, buigt af naar de Europalaan en gaat via de Generaal Maczektunnel naar Tilburg. Deze route is nodig, omdat het nog een aantal jaren duurt voordat de werkzaamheden rondom de Vijfeikentunnel (N631 onder het spoor door) en Julianatunnel (centrum Rijen) zijn afgerond. Langs de provinciale weg is het misschien wat minder aantrekkelijk fietsen, maar deze route is veel veiliger, sneller en wordt voor het grootste deel betaald en onderhouden door de provincie.

Wat ons betreft wordt deze ‘alternatieve route’ de hoofdroute. Vanaf die hoofdroute kan eenvoudig en aftakking worden gemaakt op de Julianastraat, zodat fietsers makkelijk naar het centrum en station van Rijen kunnen fietsen. Dat is goedkoper, sneller en veiliger voor de fietsers op de snelfietsroute én voor de inwoners van Rijen.

Hierop reageren? Stuur je reactie op naar Info@groengilzerijen.nl

Hits: 73